حقایقی درباره ویتامین D

۲۶ مرداد

حقایقی درباره ویتامین D

ویتامین D، ویتامینی کمرنگ اما مهم

شاید در سال های گذشته نام ویتامین D و یا حتی مشکلات کمبود آن را در بدن کمتر شنیده باشید. اما امروزه بیماری های نسبتا زیادی را به کمبود ویتامین D نسبت می دهند. اگرچه آنچه در مورد نقش ویتامین D در بیماری‌های دیگر می‌شنوید، براساس مطالعات اپیدمیولوژیك است (یعنی ارزیابی میزان بیماری‌ها برپایه آمارهای جمعیتی و اندازه‌گیری میزان مصرف ویتامین و بر پایه گزارش‌های فردی)‌ و این ادعاها توسط آزمایش علمی مورد تایید قرار نگرفته است. بنابراین بهتر است تا اثبات کامل این شواهد از طریق تست های کلینیکی، مقادیر کافی ویتامین D را به بدن برسانیم؛ زیرا تاثیر ویتامین D بر جذب کلسیم و ساختن استخوان ها کاملا اثبات شده است. مقادیر کم ویتامین D در کودکان سبب نرمی استخوان و در بزرگسالان سبب شکننده بودن استخوان ها و تغییر شکل آنها می شود.

تحقیقات نشان می دهد مقادیر کافی ویتامین D می تواند تاثیر مثبتی بر بیماری های زیر داشته باشد:

اوتیسم، بیماری های خود ایمنی، برخی سرطان ها مانند سرطان پستان، پروستات و روده، دیابت، حملات قلبی، پوکی استخوان، بیماری های عصب-عضله و ...

بسیاری بر این باورند هفته ای ۲ بار قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۳۰ دقیقه، میزان زیادی از ویتامین D را برای بدن فراهم می کند، اما این مدت ممکن است برای پوست عوارضی به همراه داشته باشد. بنابراین باید مقداری از ویتامین D مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی یا مکمل ها تامین کرد. با مصرف ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، کولی، حلوا، تخم مرغ، قارچ و کره می توان تا حدود زیادی مقادیر ویتامین D لازم را برای بدن تامین نمود.

افزودن دیدگاه جدید
دسته‌بندی‌های بلاگ
برچسب‌های بلاگ