عسل، راز زیبایی طبیعی

۲۸ ارديبهشت

عسل، راز زیبایی طبیعی

احتمالا شما هم از عسل فقط به عنوان یک ماده خوراکی شیرین و خوشمزه استفاده می کنید و از کاربردهای درمانی و بهداشتی آن غافلید.

برای آشنایی بیشتر با خواص عسل، کافیست سری به فروشگاه های آرایشی و بهداشتی بزنید و نگاهی به پشت محصولات بیاندازید تا نام عسل را به عنوان یکی از مواد اصلی به کار رفته در انواع ماسک ها، لایه بردارها، شامپوها وسایر محصولات آرایشی بهداشتی با کیفیت ببینید.

اگر زیبایی و مراقبت پوست و مو و یا تناسب اندام با استفاده از این ماده شگفت انگیز برای شما اهمیت دارد؛ این مقاله را از دست ندهید:

  • کنترل وزن و تناسب اندام:

بسیاری از افراد، عسل را به عنوان ماده ای چاق کننده می شناسند؛ اما تحقیقات ثابت کرده که عسل حتی در خواب هم سبب چربی سوزی می شود.

اگر صبح ناشتا، یک قاشق عسل همراه با یک لیوان آب گرم میل کنید؛ سرعت متابولیسم بدنتان بالاتر رفته و در طول روز کالری بیشتری خواهید سوزاند. به گفته مایک مکینز نویسنده و متخصص تغذیه، اگر شب ها قبل از خواب کمی عسل میل کنید؛ در طول شب و هنگام خواب سبب افزایش متابولیسم بدن شده که در نتیجه کالری سوزی بیشتری در بدن اتفاق می افتد.

  • مرطوب کننده پوست:

فرقی نمی کند پوستی چرب یا خشک دارید؛ به هر حال هیچ ماسک مرطوب کننده ای بهتر از عسل طبیعی برای پوستتان عمل نمی کند!

عسل یکی از بهترین ماسک ها برای تغذیه پوست است که علاوه بر خواص مرطوب کنندگی، مواد مورد نیاز را به پوست صورت می رساند. افرادی که پوست چرب دارند؛ استفاده از عسل علاوه بر رطوبت رسانی، به کوچک شدن منافذ باز پوست هم کمک می کند. قرار دادن عسل روی لب ها، سبب رطوبت رسانی به لب ها و پیشگیری از خشکی و ترک آن ها در فصل زمستان می شود.

علاوه بر رطوبت رسانی از ماسک عسل، به منظور روشن کردن رنگ پوست هم استفاده می شود.

  • سلامت مو:

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ ولی عسل تاثیر شگفت انگیزی در درمان ریزش مو دارد. کافیست ترکیب عسل با روغن یا چای سبز را قبل از حمام به موهایتان بزنید و بعد از پانزده دقیقه آن را بشویید تا ریزش موهایتان تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

علاوه بر این، عسل به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای شوره سر شناخته شده است و استفاده مداوم از آن به عنوان ماسک مو، شوره سر را نیز از بین می برد. استفاده از ماسک عسل برای مو، به تغذیه و رطوبت رسانی مو هم کمک کرده و موهای خشک را صاف، نرم و ابریشمی می کند.

  • درمان اگزما:

اگزما یک بیماری پوستی است که منجر به خشکی، سوزش، قرمزی، خارش یا حتی تاول های پوستی می شود. اغلب افرادی که به بیماری اگزما دچار می شوند؛ به دلیل ظاهر ناخوشایند و احساس خارش و سوزش ناشی از این بیماری، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. از سوی دیگر درمان های دارویی اگزما معمولا به دلیل عوارض جانبی زیادی که برای فرد بیمار به همراه دارند؛ چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند. اما استفاده از مخلوط عسل و روغن زیتون خالص بدون ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی، به درمان اگزما کمک می کند. همچنین استفاده منظم از عسل از بروز مجدد اگزما یا بازگشت دوباره آن نیز جلوگیری می کند.

البته زنبور عسل فرآورده های دیگری مثل پروپولیس هم تولید میکند که با تقویت سیستم ایمنی بدن؛ 

  • درمان زخم و بیماری های پوستی:

از هزاران سال پیش و در مصر باستان، عسل به منظور درمان زخم ها و سوختگی های موضعی کاربرد داشته است و هنوز هم استفاده از عسل، یکی از مهم ترین درمان های خانگی سوختگی محسوب می شود.

طبق آخرین پژوهش ها، عسل اثر فوق العاده ای در درمان و بهبود جای سوختگی های سطحی و زخم های ناشی از عمل جراحی دارد. از آنجایی که عسل دارای خواص ضد باکتریایی ، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است؛ از آن برای بهبود زخم، کبودی، بریدگی، سوختگی و سایر عفونت ها استفاده می شود. اگر پوستتان دچار آسیب هایی همچون بریدگی، زخم یا کبودی شد؛ اطراف زخم را بلافاصله با عسل بپوشانید؛ به دلیل اینکه باکتری های فراوانی در محیط اطراف و پوست زندگی می کنند که در صورت وجود بریدگی باعث ایجاد عفونت می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، عسل در درمان سایر بیماری های پوستی چون پسوریازیس و تبخال هم نقش بسیار موثری دارد.

  • لایه برداری و پاک کنندگی پوست:

یکی از بهترین مراقبت هایی که می توان برای پوست انجام داد، لایه برداری و حذف سلول های مرده پوست است. لایه برداری پوست سبب شادابی، طراوت و شفافیت پوست می شود.

ترکیب عسل و  جوی دوسر یکی از بهترین لایه بردارهای طبیعی است که سلول های مرده و آلودگی ها را از پوست برداشته و به داشتن پوستی صاف کمک می کند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید
دسته‌بندی‌های بلاگ
برچسب‌های بلاگ