بهترین داروی خانگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۱۷ دى

بهترین داروی خانگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

شما وقتی اولین علائم سرماخوردگی را احساس می­ کنید؛ چه کاری انجام می­ دهید؟ احتمالا سریعا یک قرص سرماخوردگی می­ خورید و یا چند لیوان آب پرتقال و سوپ و... برای خودتان تهیه می­ کنید. شاید هم از آن دسته افرادی باشید که چند پیاز را تکه تکه می­ کنند و در نقاط مختلف خانه قرار می ­دهند.

هر کدام از این روش­ ها ممکن است برای برخی افراد در درمان و جلوگیری از سرماخوردگی موثر باشند و برای برخی دیگر تاثیری نداشته باشند. علاوه بر این، مصرف خودسرانه قرص به هیچ عنوان توصیه نمی ­شود واحتمال دارد عوارضی برای مصرف کننده در پی داشته باشد.

وقتی احساس ضعف و یا سرماخوردگی دارید؛ بهترین کار این است که از عسل و سایر فرآورده­ های آن استفاده کنید. خوردن عسل همراه با آب ولرم و لیموترش و یا به تنهایی، از شدت گرفتن بیماری جلوگیری می ­کند و سرعت بهبودی­ تان را افزایش می­ دهد.

البته باید بدانید که عسل تنها محصول زنبور نیست. ژل رویال و بره موم یا «پروپولیس» دو ماده دیگری هستند که زنبور تولید می­ کند و مثل عسل خواص خارق العاده ای  دارند. در یک تحقیق؛ دو گروه از افراد که در آستانه ابتلا به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا بودند مورد آزمایش قرار گرفتند. به گروه اول هر روز مقدار مشخصی از پروپولیس داده شد و گروه دوم فقط دارونما دریافت کردند. گروهی که هر روز از پروپولیس استفاده کرده بودند؛ ۲/۵ برابر سریع­تر از گروه دیگر درمان شدند و علائم و نشانه­ های کمتری داشتند.

پروپولیس یا بره موم از ۵۰% صمغ درخت کاج، ۳۰% موم، ۱۰% روغن­ های ضروری و مفید، ۵% گرده گیاهان و ۵% سایر مواد معدنی تشکیل شده است. زنبورها از این ماده پر خاصیت برای درزگیری کندو، درمان بیماری زنبورهای نگهبان و دفن مهاجمان؛ استفاده می­ کنند. استفاده درمانی از پروپولیس به هزاران سال پیش برمی ­گردد؛ زمانی که آشوریان بره موم را روی زخم­ هایشان می­ گذاشتند تا سریع­تر بهبود پیدا کنند.

پروپولیس به جز فلاونوئیدها ، ترپن ها ، بتا استروئیدها ، آلدئیدهای معطر و الکل­ ها؛ حاوی ویتامین­ های مهمی از جمله ویتامین­ های B1 ، B2 ، B6 ، C  و E و مواد معدنی مورد نیاز مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سدیم، مس، روی، منگنز و آهن نیز می باشد.

 

پروپولیس علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و کمک به جلوگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، کاربردهای درمانی دیگری هم دارد که در اینجا نگاهی به آنها می­ اندازیم:

  • مشکلات گوارشی: ممکن است هنگام تماس با سطح آلوده دچار عفونت با انگل شوید. علائم عفونت انگلی دستگاه گوارش شامل درد شکم ، اسهال ، نفخ و حالت تهوع است. پروپولیس با داشتن خاصیت ضدالتهابی و آنتی هیستامین؛ به درمان این علائم تا حد زیادی کمک می­ کند.
  • بیماری­ های زنان: تعداد زیادی از بیماری­های واژینال، به دلیل وجود باکتری­ ها ایجاد می­ شوند. در یک آزمایش، نشان داده شد که محلول ۵٪ محلول پروپولیس منجر به بهبود مشکلات باکتریایی واژن می­ شود. علاوه بر خواص آنتی بیوتیکی و ضد میکروبی پروپولیس، باعث تسکین دردها هم می ­شود. پروپولیس می تواند گزینه جایگزین برای بیمارانی باشد که به دلیل تداخل دارویی همزمان قادر به مصرف آنتی بیوتیک نیستند.
  • سلامت دهان و دندان: حفره دهان، دارای میکرو فلورای باکتریایی فراوان است. رشد بیش از حد این باکتری­ ها ممکن است منجر به ایجاد بیماری های دهانی مختلف شود. خاصیت ضد باکتریایی پروپولیس در این موارد نیز کمک کننده خواهد بود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده ­اند دهانشویه حاوی بره موم در بهبود زخم های جراحی مؤثر است. خمیر دندان یا دهان شویه حاوی پروپولیس به دلیل توانایی در کاهش رشد پلاک باکتریایی و میکرو فلورای بیماری زا، مشکلات لثه را نیز درمان می­ کند.

پروپولیس علاوه بر خواص ذکر شده؛ تعداد زیادی از مشکلات پوستی را درمان می­ کند و برای بهبود سرطان نیز کاربرد دارد. در بسیاری از پمادها و کرم ­های پوستی که خاصیت ضد حساسیت ، ضد التهاب، ضد میکروب و یا کلاژن سازی دارند؛ از پروپولیس استفاده شده است. تاثیرگذاری این ماده در بهبود و ترمیم انواع زخم­ ها و آکنه­ های پوستی در مطالعات به اثبات رسیده است.

برند ساپلاس مدز محصولی با عنوان «شربت پروپولیس پلاس» تهیه کرده است که علاوه بر پروپولیس، شامل داروهای گیاهی دیگری مثل اکیناسه، مریم گلی، عصاره کاج جنگلی و... نیز هست و در تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن، بیماری­ های پوستی، آلرژی و بسیاری بیماری ­های دیگر هم موثر است.

به دلیل خواص بی ­شمار پروپولیس، توصیه می­ کنیم اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و مدام سرما می­ خورید؛ و یا فرزند کوچک و یا فرد مسنی در خانه ­تان زندگی می ­کند؛ شربت پروپولیس پلاس را همیشه در کمد داروهایتان نگه دارید! تجربه نشان داده است اگر از همان روزهای اولی که بیماری شروع می ­شود از پروپولیس استفاده کنید؛ در عرض ۲-۳ روز علائم بیماری بیش از ۹۰% کاهش می­ یابند و می ­توانید به زندگی عادی برگردید.

شربت پروپولیس پلاس را می ­توانید از داروخانه­ ها و یا سایت داروکده تهیه کنید و هنگامی که احساس می ­کنید بیمار شده ­اید و یا حتی هر روز، آن را مصرف کنید.

افزودن دیدگاه جدید
دسته‌بندی‌های بلاگ
برچسب‌های بلاگ